mandag 14. mai 2007

KimS 10 største Liverpool øyeblikk. # 9

Mars 1997. Liverpool - Newcastle 4-3. Pr. League

Visst jeg ikke husker helt feil så hadde C+ på denne tiden akkurat fått rettighetene til Premier League. Hjemme hadde ikke vi kanalen, så jeg måtte få Eirik H. Pedersen til å ta den opp på film. Når jeg kom hjem fra trening sprang jeg ut å leverte avisa, og hentet filmen. Året før leverte de en av de beste kampene jeg noensinne har sett, så jeg følte jeg hadde noe å se frem til der jeg spurtet rundt med avisa.

Kampen så jeg i tv-stua vår, og siden Yngvar lå rett ovenfor og sov da han hadde nattevakt måtte jeg ha på høretelefoner. En forrykende førsteomgang. Liverpool gruset Newcastle på det verste. Til pause var det 3-0, og det kunne fort vært mere. Ikke en eneste målsjanse til Newcastle, og jeg satt der yr av å se på laget mitt. Fantastisk fotball!

Andre omgang starter ikke fullt så overbevisende. Liverpool slapper litt av, og ønsker ikke slite seg helt ut. Lenge står det 3-0 og kampen er i ferd med å dø helt ut. Så ut av intet, Newcastle får en gavepakke. 3-1 ca 20 min før slutt. Bare et trøstemål tenker jeg. En noe skuffende andre omgang går mot slutten og jeg er godt fornøyd med at vi fortsatt har heng på Manu. Men så... Newcastle utligner igjen. 2-3 minutt før slutt. Hva faen? Og jada.. ett minutt senere er de der igjen 3-3! Hva faen!? Rotet de nettopp bort en perfekt første omgang? Jepp, ser ikke verre ut. 2 baklengs på de siste 3 minuttene. Skandale!

Liverpool har ballen i forsvaret. Den blir spilt opp til midtbanen. Kan de få en siste sjanse før kampen blåses av spør kommentatoren? Og ja, det kan de. Ballen går ut til Bjørnebye. Han forserer nedover kanten i sin ekstreme fart (hehe), slår et meget bra innlegg. Og der dukker han opp, Fowler! Han stanger ballen i mål! Nesten 2 minutter på overtid. Jeg går i fistel der jeg hopper opp og ned og prøver å være så stille som mulig. Fantastisk!! 4-3 seier, nok en gang.

Ingen kommentarer: