onsdag 11. april 2007

For et liv de må ha

Tidlig søndagsmorgen sitter KimS på jobb og aner fred og all fare. Ronaldinho er akkurat handlet inn for nesten 750.000.000 Nok (hadde ikke andre ting å bruke penger på) og sesong 4 på FM07 skal snart settes i gang. Plutselig står det en ung herremann fra byen foran disken. Hvor han kom ifra vites ikke, men man har iallefall ikke hørt han bruke inngangen i resepsjon..


Nuvel tenker jeg, var kanskje litt dypt inne i FM og har ikke registrert at døra har lukket seg. Guttslasken spør om ledig rom en natt og om han kan være til mandag. KimS som ikke rakk å gjemme seg måtte altså ekspedere denne kunden og som den hyggelige resepsjonisten man er leter man frem et rom. Slasken, som forresten ikke var heeelt edru, betaler for rommet og kjøper så 3 stk kvikklunsj og 2 stk 0.5l cola til den nette sum av 103 kroner. En sum han flirte litt av og uttalte "Ja det va jo faen gjedd for pengan!"
Man gir han romnøkkelen og sier god natt. Men da spør han om jeg kan bestille taxi til han, han må hente noen.. MAKAN TIL MAS! Jeg gjør det motvillig og tenker han skal sikkert hente ei jente, godt at jeg ga han et singelrom med seng på størrelse med et par tøfler. Flirer litt inni meg. Han takker så meget og går ut for å vente på drosjen. Jeg spiller FM.

10 min senere kommer en drosjesåfør inn, han savnet en passasjer. Det viser seg at slasken tydeligvis bare har gått.. Jaja, bryr meg ikke nevneverdig, vakta snart over og vil sove. Får også sove, men det blir en annen historie.

Neste vakt, natt til mandag. Er halvveis i vakta og har sett ferdig De Klarsynte og Mythbusters på Discovery. Inn kommer den unge herremannen med to kompiser. Den ene karen er en liten fjording man såvidt har spilt litt fotball med. Drar ikke kjensel på sistemann. Skjønner nå at dette er karer som sikkert ofte er forkjølet... De vil gjerne handle litt snop, var så billig her flirer leieboeren. De registerer at jeg har øl, men godtar mitt avslag da jeg ikke kan selge. De prøver tilogmed å bestikke meg, men reale Kim avslår den dealen også. De er kosete snille og vil bare ha Cola og kvikk lunsj.

Når den lille fjordingen skal betale kommer helgens første "for et liv de må leve" opplevelse. Han begynner så (trudde jeg) å dra av seg beltet. Jaha, tenker jeg, litt homofilt det kanskje? Men det er heldigvis ikke beltet han kler av seg. Bare en jævla fuckings svær samekniv han hadde rundt livet. SAMEKNIV for faen! ... "Den gnægde sånn vettu" kommer det fra han mens han gliser med en tanngard som burde vært pusset. Javel, du er ikke vant med utstyr på 40 cm sier jeg uten å tenke meg en millimeter om. Han tok heldigvis ikke den, betalte og gikk etter de andre. Puster litt lettet ut og krysset fingrene for at det ikke skulle bli noe bråk som dreper noen, eller i verste fall vekker Statoil-arbeiderne.

Det ble det ikke. Og vel 2 timer etterpå drar de ut. Den lille fjordingen låner do og når han kommer ut kler han på seg mordvåpenet åpenlyst, sier adjø og gjør som Diaz, stikker. KimS er glad for at rommet er betalt og at han nå snart er ferdig med vakten og ikke vil bli plaget av de mer.

Når så rommet blir rengjort gjør vaskeren 3 oppdagelser.
1. Det er blitt røyket på rommet, som er Non smoking. Dette er visstnok svært ille i hotellbransjen.
2. På bordet ligger det diverse papirer fra politiet... Og så 3. Inntullet i et håndkle ligger ?(her kan du gjette)
a) kvikk lunsj sjokolader? b) en fjernkontroll? eller c) Penger til meg for god service?

...
..
.

Feil.

Inntullet i håndkleet ligger en øks folkens. Jepps, en stykk øks! Helgens andre "for et liv de må leve" tanke dukker opp.

Gå rundt med samekniv, øks og gud vet hva. For et liv.

Ingen kommentarer: