onsdag 12. september 2007

En hyllest er på sin plass

Da jeg i min tid pakket eskene og flyttet hjemmefra for drøye 8 år siden fikk jeg en god del skrot og søppel fra diverse såkalte "snille hjelpsomme" familiemedlemmer. Alt fra gulbrune fat og kopper til bilder av fargete blomsterenger og annen ubrukelig natur. Noe brukelig fikk man da selvfølgelig da de var så hjelpsomme med å "hjelpe deg i gang med å bo for deg selv". Og det takker jeg så mye for. Men ting som bl.a sengtøyet fra midten av 60-tallet, trur jeg vi skal forbigå i stillhet.

Blant de få tingene som virkelig hjalp, ja det var få ting, så er det spesielt en ting som fortjener en hyllest. I bunn og grunn en såpass stor hyllest at det vel gjør opp for alle de herlige tallerkene og eggeskålene i farge type dypbrun jeg fikk fra muttern. Det er da også henne som ga meg denne tingen som herved får oppmerksomheten.

Gikk gjennom masse kjøkkenutstyr i dag og da dukket den opp. Den gode gamle smørbrødgrillen.
Denne røde lille grillen som har gitt meg så mange minner. Gode deilige minner. Først fra da den sto på kjøkkenet hos mor og far, da jeg og Christian spiste oss fete på ostesmørbrød. Bokstavelig talt. Ostesmørbrød og halvliters glass med Nesquick. Det var stort sett det vi spiste. Mens vi leste hvert vårs Donald blad etter en fotballøkt ute på en gressplen som aldri fikk gro i fred... Det var tider.

Men ja. Den er kanskje gammel, ca 20-22 år, men funker stort sett helt perfekt den dag i dag. Eneste som er, den steker litt skjevt. Men det løses ved å bytte side på brødene midtveis. Gleden var stor da jeg mekket sammen 3 ostesmørbrød. Ketchup, salami og ost var den gamle oppskriften. Gjennom alle år har denne blitt noe fornyet, og idag var oppskriften: ketchup, krydder, salami, ost og salami på toppen igjen. Om gleden var stor var sluttresultatet større. Du herlige salte salami så godt det var! Tidenes kjøkkenutstyr, uten tvil! Visst noen er intressert i å smake vil første smørbrød være gratis, mens resten vil koste 10.000,- pr skive, cause you just can`t resist it.


Når jeg en gang lukker øynene for godt og slenges ned under jorda, skal jeg ha på meg en Liverpool drakt, ha med første albumet til Lene Marlin og smørbrødgrillen. Så klart.

Dette er faktisk noe av det beste man kan få servert. PUNKTUM!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har glæmt å skrive om alle di småe branna vi har hatt inni den :p